Skip to content

AGV-voertuigenbouwer KUMATECH uit Bakel legt volledige focus voor meer naamsbekendheid op online marketing

Deel dit bericht!

Heb jij een maakbedrijf en wil je jouw logistieke proces automatiseren? Dan moet je bij KUMATECH in Bakel zijn. Om die boodschap over te brengen aan een groter publiek legt de AGV-voertuigenbouwer de focus volledig op online marketing. De Digital Marketing workshops van Innovatiehuis de Peel kwamen voor business developer John Jaspers dan ook op het juiste moment.

Het zijn drukke tijden in Bakel. ‘Wij bieden geautomatiseerde logistieke oplossingen voor maakbedrijven in het mkb. Nu technisch personeel steeds moeilijker te vinden is, neemt de vraag naar onze Automatische Geleide Voertuigen (AVGs), opslagtorens en palletdispensers enorm toe.’ Zelfrijdende voertuigen zijn niet nieuw, de manier van navigeren wel ‘Vanmorgen gaf ik een rondleiding aan een schoolklas. Dan leg ik uit dat ons navigatiesysteem werkt op basis van een vingerafdruk van de vloer. Iedere vloer heeft een bepaalde unieke structuur en zo herkennen onze voertuigen de route.’

Samen innoveren met big data

Wie KUMATECH nog niet kent, kent zusterbedrijf Kuunders Technoworks wellicht al wel. John legt uit: ‘Bij Kuunders maken we klant specifieke machines, vanaf engineering tot productie. Met die kennis, hebben we de legoblokjes van Kumatech in elkaar geschoven tot de voertuigen die we sinds 2018 maken.’ Deze kennis houden de bedrijven niet alleen in eigen huis. ‘Wij zijn aangesloten bij het Smart Industries Fieldlab de Peel, opgericht door Innovatiehuis de Peel. Hierin helpen we ook andere bedrijven uit de Peelregio verder op het gebied van Big Data door samen te experimenteren en innoveren.

Niet schieten met hagel, maar focus op online

De uitnodiging van Innovatiehuis de Peel voor de Digital Marketing workshops kwam voor John precies op het juiste moment. ‘We hadden net besloten dat we voor onze promotie niet met hagel zouden gaan schieten. Onze focus voor dit jaar ligt volledig op online marketing.’ En dat bleek nog best lastig. ‘We hadden al een bureau ingeschakeld voor digitale branding en Google ads, maar voor mij was het nog best abracadabra. Wat zijn nu de goede stappen? Wat is belangrijk?’

Jonge klanten bereiken via Instagram

Vooraf had John al een paar doelen gesteld. ‘Ik wil sowieso een nieuwsbrief op gaan zetten. Maar met social media worstelde ik nog. Daar heb ik persoonlijk weinig mee. Ik zit zelf op LinkedIn en that’s it.’ Tijdens de workshop stelde hij zijn mening bij. ‘Mijn jonge klanten die ik graag wil bereiken, die zitten op Instagram. Dus nu heb ik toch een Instagramprofiel aangemaakt voor KUMATECH. Eens kijken of we daar wat vruchten van kunnen plukken.’

Iedere bezoeker boeien

Een andere eyeopener was voor hem hoe media werkt voor bezoekers. ‘In de workshops leerden we hoe je een website opbouwt, welke archetypes er zijn en hoe je bezoekers triggert. Daarbij moet je rekening houden met verschillende typen bezoekers. Engineers pluizen een website graag tot in detail uit, terwijl andere bezoekers gevoeliger zijn voor een strak ontworpen lay-out met een professionele uitstraling. Je moet iedere bezoeker kunnen boeien in je communicatie. Ook kreeg ik handige tips zoals: niet te lange teksten, professionele foto’s gebruiken en dat mensen in beeld brengen goed scoort.’

Digitalisering als strategie

De Digital Marketing workshops raadt John dan ook zeker aan. ‘Voor mij waren de bijeenkomsten een verlengstuk van activiteiten waar ik al mee bezig was. Ik heb nu meer achtergrondkennis en een visie waar ik naartoe wil werken. Ook ben ik nu een betere gesprekspartner voor het bureau waar we mee samenwerken.’ Digitalisering was al onderdeel van John’s dagelijkse werk, maar nu ook in de bedrijfsstrategie. ‘Ik kan nu doorpakken! En mijn collega gaat nu de Cybersecurity workshops van het Innovatiehuis volgen, want ook de digitale beveiliging is heel belangrijk voor ons bedrijf!’

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.