Foto: Omroep Kontakt

Op 25 januari deed een groep van tien ondernemers uit Laarbeek, Gemert-Bakel, Helmond en Deurne mee aan de workshop ‘4xP in one day’. Het project 4xP: People Planet Profit in de Peel is een initiatief van ondernemersvereniging VIER in Laarbeek, Innovatiehuis de Peel en wordt mede mogelijk gemaakt door Ondernemersfonds Laarbeek. Mede-organisator Frits Swinkels en ondernemer Albert van den Bogaard blikken terug op een leerzame dag.

‘We zijn begonnen met twee 4xP pilots’, legt Frits Swinkels uit. ’September vorig jaar startte een groep ondernemers die een half jaar lang begeleid wordt. Voor de drukbezette ondernemer, organiseerden we daarnaast de 1-daagse crash course ‘4xP in one day’.’ Als voorbereiding op deze intensieve dag vulden alle ondernemers een MVO-scan in. Die geeft een goed beeld van wat bedrijven al doen op het gebied van MVO. Frits: ‘Tijdens de kennismakingsronde bleek dat veel ondernemers en ondernemingen al behoorlijk veel aan MVO doen, al is het dan nog onbewust. De uitdaging is om dit nu bewust te doen en uit te bouwen.’

Van 2.000 kartonnen koffiebekers naar 1 mok

Deelnemer Albert van den Bogaard, eigenaar van drie Jumbo filialen in Beek en Donk, Lieshout en Mariahout, verving eerder al de kartonnen koffiebekers in de personeelskantine door mokken. ‘Gemiddeld drink ik 7 à 8 koppen koffie per dag. Per jaar zijn dat bijna 2.000 kartonnen bekers die ik gebruikte en weggooide. Die kartonnen bekers zijn vervangen door 400 koffiemokken op onze drie filialen. De volgende stap is het vervangen van de plastic roerstaafjes door lepeltjes. Het zijn kleine veranderingen, maar het is wel een stap in de goede richting.’

We love food

Een grote verandering in de winkels van Albert is het initiatief ‘We love Food’. Albert: ‘Onder deze naam verkopen wij artikelen met een ten minste houdbaar tot datum van vandaag tegen een zeer scherpe prijs. Hiermee voorkomen we voedselverspilling, kunnen minima goedkoop een gezonde en verse maaltijd samenstellen en van de opbrengst sponseren we lokale goede doelen.’ Albert bedacht dit initiatief samen met een aantal collega’s. Door het succes van dit lokale project en de maatschappelijke impact, heeft Jumbo dit concept landelijk uitgerold.

Samen kijken wat wél kan

Over de vraag naar wat hij leerde tijdens de workshop, hoeft Albert niet lang na te denken. ‘Het belangrijkste is de positieve mindset. Kijken naar wat je wél kunt realiseren. In het verleden dacht ik soms dat een idee niet ging lukken door bijvoorbeeld wetgeving. Tijdens de workshop leerde ik dat je niet moet terugkijken naar wat eerder niet lukte, maar positief vooruit moet kijken.’ Frits: ‘Daarnaast doe je MVO niet alleen als ondernemer, maar met je hele onderneming. Je medewerkers kunnen ook actief meedenken en meedoen. Albert bevestigt dat: ‘Toen ik terugkwam van de workshop, riep ik mijn medewerkers bij elkaar om samen na te denken over MVO. Zij hebben namelijk ook goede ideeën. Samen kijken we wat er mogelijk is, zodat we stappen in de juiste richting blijven zetten.’

MVO betaalt zich terug

‘Sommige ondernemers vragen zich af of de kosten van MVO opwegen tegen de baten’ vervolgt Frits. Albert kijkt daar heel nuchter naar: ‘Een verandering voor het milieu, kun je niet direct omzetten naar euro’s. Maar de consument waardeert ondernemingen die het voortouw nemen bij maatschappelijk verantwoorder ondernemen. Op de lange termijn betaalt MVO zich terug, ongeacht de branche waarin je actief bent.’ Frits zag deze houding terug bij alle deelnemers. ‘De groep die meedoet met 4xP zijn de vroegvolgers. Een echte ondernemer doet proactief aan MVO. Zij zijn vervolgens ook weer ambassadeurs voor andere ondernemers om hiermee aan de slag te gaan.’

Wil jij als ondernemer ook aan de slag met MVO? Neem dan contact op.

 

Deel dit bericht op:
Aanmelden nieuwsbrief