Veel agrarisch ondernemers worden geraakt door het Coronavirus. Om nieuwe kansen te ontdekken en online goed zichtbaar te blijven, organiseren Innovatiehuis de Peel en Hiboer op 6 april een gratis webinar voor plattelandsondernemers. Tijdens deze online workshop maken deelnemers kennis met de kansen die sociale media, marketing en communicatie bieden.

Hiboer helpt agrarische ondernemers met multifunctionele landbouw bij hun marketing en communicatie. Onder multifunctionele landbouw vallen bijvoorbeeld campings, boerderijwinkels of B&Bs, maar ook kinderopvang en zorgboerderijen. Eigenaresse Miranda: ‘Voor plattelandspioniers die op zoek zijn naar andere mogelijkheden voor hun boerderij, is online zichtbaarheid ontzettend belangrijk.’ Hiboer denkt actief mee over hoe je een bedrijf onder de aandacht brengt, nu én in de toekomst.

Samen zoeken naar nieuwe mogelijkheden en verbindingen

Tijdens de Coronacrisis zoeken ondernemers naar nieuwe mogelijkheden om inkomsten te genereren. Zo ook Lilian van Vijfeijken. Samen met haar man Jos is zij eigenaresse van B&B, vergaderlocatie en glamping In de Hei in Mariahout. ‘Veel reserveringen voor overnachtingen en vergaderingen zijn geannuleerd. En door de Coronamaatregelen is ook ons terras gesloten. Daarom denk ik na over nieuwe manieren om toch gasten te ontvangen op ons bedrijf. Miranda ziet ook andere ondernemers zoeken naar nieuwe mogelijkheden. ‘B&B’s bieden thuiswerkplekken aan, boerderijwinkels bezorgen aan huis en boeren die voorheen leverden aan horeca, bieden nu producten aan bij de particulieren.’ Ook ontstaan er nieuwe samenwerkingen en verbindingen. Miranda: ‘Zo zoekt B&B Lief huisje Zeeland contact met andere B&B collega’s. Hoe kunnen we elkaar helpen, van elkaar leren en waar moeten we rekening mee houden. De verbinding zorgt ervoor dat er sneller ingespeeld kan worden op veranderingen.’

Doe nu waar je eerst geen tijd voor had

Voor sommige ondernemers betekent minder klanten meer tijd voor andere zaken. Bij agrarisch kinderdagverblijf Hiep Hooi uit Elsendorp worden op dit moment slechts enkele kinderen opgevangen. Eigenaresse Dorothe Eikelenboom: ‘Voor de korte termijn houden onze pedagogisch medewerkers zich bezig met taken die anders blijven liggen. Voor de lange termijn kijken we naar mogelijkheden om thuis te werken en het volgen van trainingen en cursussen.’ Ook kijkt Dorothe naar wat het bedrijf kan betekenen voor mensen die werkzaam zijn in de zorg. ‘Voor die ouders kunnen wij wellicht kosteloos opvang aanbieden..’ Miranda adviseert deze rustige tijd te gebruiken om te bouwen aan een succesvolle marketingaanpak. ‘Zorg je ervoor dat jouw bedrijf zich straks voldoende onderscheidt om klanten aan te trekken. Zelf bereid ik nu al social media berichten voor over nieuwe dingen die ik ga opzetten. Zo hoop ik klanten aan mij te binden voor het komende seizoen. Nu heb ik de gelegenheid om aandacht te geven aan dingen in mijn bedrijf waar ik eerder geen tijd voor had.’

Gratis webinar over het zichtbaar maken van je bedrijf

Ben jij boer en wil je jouw bedrijf een positieve manier onder de aandacht brengen door marketing en communicatie? Wil je meer weten over de kracht van social media en online marketing? Doe dan mee met gratis webinar ‘Marketing voor Multifunctionele landbouw’ op maandag 6 april van 20:00 – 21:15 uur. Meld je aan door een mail te sturen naar Liza Simons.

Deel dit bericht op:
Aanmelden nieuwsbrief