Hoe kunnen we de Peel nóg beter op de kaart zetten? Met die gedachte in het achterhoofd, kwam de Koplopersgroep (een afvaardiging van non-profitorganisaties, citymarketingorganisaties en ondernemers) donderdag 27 juni voor het eerst bij elkaar. In het Brouwerijcafé in Lieshout werden zij door vrijetijdseconoom Arno Ruis bijgepraat over zijn opdracht van het Innovatiehuis de Peel om ervoor te zorgen dat de vrijetijdssector in de Peel kwalitatief groeit. Verder daagde geograaf en merkdeskundige Martin Boisen de deelnemers uit om eens goed in de spiegel te kijken.

Innovatiehuis de Peel wil komen tot een (nóg) beter leef-, werk, en vestigingsklimaat in de Peel. Een kwalitatief goede vrijetijdssector is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Vrijetijdseconoom Arno Ruis gaat helpen om de regio als toeristisch gebied beter op de kaart te zetten. ‘Ik ga daarbij uit van de kracht van de regio zelf. Als je weet wie je bent en waar je voor staat, kun je je gebied gerichter vermarkten. Daarbij adviseer ik om niet alleen in te zetten op kwantitatieve, maar vooral ook op kwalitatieve groei. Zorg dat je toeristen naar de regio trekt die iets met het gebied of haar inwoners hebben. Dat kunnen dus mensen uit de Peel zijn of daarbuiten die zich aangetrokken voelen tot de regio.’

Merk

Vervolgens was het woord aan Martin Boisen van het bureau For the Love of Place. De van oorsprong Deense geograaf nam de aanwezigen mee in zijn verhaal over het vermarkten van steden, plaatsen en regio’s. Zijn motto: steden en regio’s hoeven geen merk te worden, ze zijn het al. ‘Als je die kennis op de juiste manier gebruikt, op de juiste manier inzet, dan ben je op een slimme manier je stad of gebied aan het vermarkten.’

Eigenaardige types

Zijn boodschap: blijf dicht bij jezelf. ‘Zorg dat je weet wie je bent of waar je vandaan komt en ga dat uitventen. Dus mijn vraag aan jullie: waar staat de Peel voor?’ De aanwezigen richtten zich al snel op het natuurgebied. ‘Maar hoe onderscheid je je dan van andere veengebieden in ons land? Wat maakt de Peel tot een uniek gebied?’ Boisen deed een voorzetje: ‘Van oorsprong was de Peel een plek om te mijden. Verder woonden er tussen al die noeste werkers vooral kluizenaars en kunstenaars. Is dat vandaag de dag nog steeds zo? En zo nee, wat maakt de Peel de Peel tegenwoordig?’

Hij legde de aanwezigen uit dat je als bezoeker van een stad of gebied bevestiging wil krijgen van het beeld dat je van die stad of regio hebt. ‘Mijn opdracht aan jullie zou dan ook zijn: denk goed na over het verhaal van de Peel. Wie wil je zijn? Wat wil je uitstralen? En zet daar vervolgens op in.’

Beelden voor iedereen

Na de inspirerende lezing van Boisen werd er nog stilgestaan bij het ‘laaghangend fruit’, zoals Ruis het omschreef. ‘Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het idee om (drone)beelden te maken die voor iedereen beschikbaar zijn?’ Met name de aanwezige horecaondernemers zagen dat wel zitten. ‘Nu moet ik steeds zelf een fotograaf regelen, dus graag’, aldus een van hen. Er wordt dan ook samen met de ondernemers gekeken welke acties hier genomen kunnen worden om snel resultaat te boeken.

Er samen voor gaan

De insteek is om samen met ondernemers, VVV’s onderwijsinstellingen, semioverheid en andere partijen tot een gedegen plan te komen. Daarom worden diverse bijeenkomsten georganiseerd en zijn er twee klankbordgroepen samen gesteld. In september wordt in deze koplopersgroep het concept van het marketingperspectief dat Ruis heeft geschreven besproken. Daarvoor is hij nu tientallen betrokkenen aan het interviewen. ‘Ik zal jullie tussentijds ook op de hoogte houden van de ontwikkelingen.’

Deel dit bericht op:
Aanmelden nieuwsbrief