Of het nu gaat om een nieuwe techniek implementeren, het optimaliseren van een machine of schaalvergroting creëren, innovatie is belangrijk om de concurrentie voor te zijn. Maar bij een middelgroot of kleinbedrijf is daar niet altijd de kennis, tijd of capaciteit voor. De Vragenbank helpt het mkb op weg. Monique Greve, coördinator bij De Vragenbank, legt uit hoe studenten van Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en bedrijven samen innoveren en leren van elkaar.

De Vragenbank

‘Iedere innovatie komt voort uit een vraag, een wens of een probleem’, aldus Monique. ‘De Vragenbank is een laagdrempelige manier voor ondernemers om gratis toegang te krijgen tot academische kennis. Via dit platform kan hij zijn vraag stellen aan de beste TU/e studenten. Vervolgens neemt een van onze studenten contact op, om de vraag achter de vraag helder te krijgen. Hierna gaat de student aan de slag. Hij gebruikt hierbij de bestaande kennisbronnen van de universiteit. Zo kan hij sparren met hoogleraren, heeft toegang tot diverse labs en kan hij  advies inwinnen bij alle 9 faculteiten. Hierna ontvangt de ondernemer een gratis digitaal advies. De Vragenbank is een initiatief dat mede mogelijk gemaakt is door EFRO/Provincie Noord-Brabant. Per vraag subsidiëren zij 3 uur studentenondersteuning voor de totstandkoming van het advies.’

Verdieping

Met het digitale adviesrapport kan de ondernemer zelfstandig aan de slag. Indien meer verdieping gewenst is, biedt TU/e dit aan vanuit SURE Innovation. Monique legt uit: ‘Na het gratis advies is het mogelijk om de studenten het plan verder te laten uitwerken, tegen een betaalbaar tarief.’ Dit kan op 3 manieren:

  1. Een brainstormsessie
  2. Een innovatieopdracht
  3. Een werkopdracht


Vragen uit de Peel

Monique noemt een aantal mooie cases uit de Peel regio: ‘Voor een kwekerij uit Deurne bestudeerden onze studenten nieuwe snoeitechnieken. Met ons advies konden de ondernemers hierna zelf aan de slag. En voor een deurenfabrikant uit Budel gaan we de productontwikkeling van een garagedeur optimaliseren. Van Airport Eindhoven kregen we de vraag om de customer journey van een reiziger naar de gate zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.’

Win-win

De Vragenbank biedt niet alleen voordelen voor het mkb. ‘Onze studenten maken op deze manier kennis met de praktijk,’ vervolgt Monique. ‘Zo krijgen zij een beter beeld van de mogelijkheden die er voor hen zijn na het afstuderen. Niet alleen de multinationals lonken, ook het mkb is interessant. Hier kunnen studenten impact maken, creëren en realiseren. Door De Vragenbank krijgen ze hier een voorproefje van. Als coördinator begeleid ik de studenten en zie ik de energie en het zelfvertrouwen dat zij krijgen van het werken aan echte projecten. Zo helpen wij zowel de ondernemers als onze studenten groeien!’

Stel jouw vraag

Innovatiehuis de Peel helpt ondernemers uit de Peelregio met hun innovatievraagstuk. Uw vraagstuk verdiepen via De Vragenbank is ook mogelijk, neem contact op met ons voor meer informatie!

 

Foto: Bart van Overbeeke.

Deel dit bericht op:
Aanmelden nieuwsbrief