‘Melk is een prachtig, zuiver en natuurlijk product, dat het verdient om gewaardeerd te worden,’ vertelt Harm. Samen met ondernemer Iwan Gijsbers ontwikkelde hij Onze Zuivel, een concept waarbij melkveehouders hun eigen kaas kunnen laten maken én verkopen.’ Harm neemt het volledige proces uit handen: van melktransport tot het portioneren en verpakken van de kazen. ‘Zo kunnen boeren hun bedrijf zonder extra werk verbreden.’
Van eerste kaas tot innovatieprijs
In december 2021 produceerde Harm zijn allereerste kazen. Niet veel later werd hij door Innovatiehuis de Peel benaderd om zich, samen met andere vernieuwende agrarische ondernemers, te presenteren op de Agrarische Dagen in Someren. ‘Dit was een mooie gelegenheid om Onze Zuivel in praktijk te laten zien. We kregen veel positieve reacties op onze kaasmakerij en onze missie om met kaas de afstand tussen boer en burger te verkleinen. Boeren hebben passie voor hun vak en dat proef je terug in hun producten. Met kaas van eigen erf, kunnen zij hun verhaal vertellen aan de consument en zo een brug slaan naar de burger.’
Nieuw recept, slimmere werkwijze en jonge kaas
Sinds het winnen van de Innovatieprijs in 2022 is er veel gebeurd. ‘Ons verhaal en waar wij voor staan is hetzelfde gebleven, maar we hebben ook veel geleerd,’ blikt Harm terug. We hebben ons recept verbeterd en onze werkwijze geoptimaliseerd.’ Ook de producten zijn uitgebreid.’ We begonnen met oude kaas, die een hoge beoordeling kreeg tijdens de Cum Laude keuring van boerderijzuivel. ‘Een geweldige kaas, maar pas na 10 weken op smaak. Klanten gaven aan dat ze ook jonge kaas wilden. Nu bieden we ook kaas aan die al na 4 weken verkocht kan worden en minstens net zo lekker is.’ Ook de opslag is uitgebreid: deze ruimte is nu drie keer zo groot als voorheen en uitgerust met een professionele klimaatinstallatie. ‘Hierdoor kunnen de kazen altijd onder optimale omstandigheden rijpen, met de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en luchtstroming.’
Samen groeien door kennis te delen
De ambities voor Onze Zuivel reiken verder dan alleen kaas maken. ‘We willen doorgroeien, nieuwe klanten aantrekken én bestaande klanten helpen hun afzet te vergroten. Daarom starten we volgend jaar een eigen boerderijwinkel aan huis. Daar verkopen we niet alleen de kazen van onze klanten, maar doen we ook zelf ervaring op in de verkoop. Die kennis delen we vervolgens met onze klanten. Zo groeien we samen.’
ADS: het ideale podium voor starters
Harm raadt deelname aan de Agrarische Dagen van harte aan bij andere agro-ondernemers met een goed idee. ‘Voor ons was ADS het ideale podium om ons concept te presenteren. Midden in de regio waar we actief zijn. Je krijgt waardevolle feedback voor de ontwikkeling van je product en doet contacten op waar je echt iets aan hebt. Dus dit jaar zijn we er weer bij, nu met onze eigen stand!’
Presenteer jouw innovatie op ADS
Heb jij een ook een innovatief idee dat de agrarische sector vooruit helpt? En wil je kans maken op de Innovatieprijs? Stuur jouw idee dan nu in! Iedereen kan meedoen: van ondernemers tot studenten, van techneuten tot vernieuwers met boerenverstand. Meld je aan voor 1 juli 2025.