Eerste editie Brainport Ondernemers Prijzen (BOP) op alle fronten geslaagd

Op 30 mei werden de De Brainport Ondernemers Prijzen (BOP) uit gereikt. Deze eervolle erkenningen gaan naar visionaire leiders die uitblinken in ondernemerschap, innovatie en het creëren van aanzienlijke economische en maatschappelijke impact. Innovatiehuis de Peel was hierbij uiteraard aanwezig als trotse partner van de BOP.

‘Kracht door samenwerking’ vormt al jaren de basis onder het succes van VDL Group. Want, zo was de visie van boegbeeld Wim van der Leegte: ‘alleen kunde niks. Ge moet ‘t samen doen’. Met deze woorden indachtig kwamen ondernemers uit de Brainport regio samen voor de eerste editie van de Brainport Ondernemers Prijzen (BOP). Een event om het aanwezige ondernemerschap, onuitputtelijke innovatiekracht en sterke economische impact van de regio te benadrukken, Met als belangrijke aanvulling dat de regio meer is dan ondernemen alleen. Daarom ook aandacht voor duurzame en sociale betrokkenheid van ondernemers bij de regio.

Awards als teken van kracht

De rode draad van de avond was het uitreiken van een drietal Awards die samen bovenstaande aspecten vertegenwoordigen. Zo was er de uitreiking van de Rabobank Inspiration Award  voor een organisatie die maatschappelijk betrokken is bij de regio en het verschil maakt voor de mensen met een hulpvraag. Innovatie is het kenmerk van de bedrijven die werden voorgedragen voor de ASML Young Makers Award. De prijs is een aanmoediging voor  jonge startups die innovatie en duurzaamheid hebben geïntegreerd in zowel productontwikkeling als bedrijfsvoering.

Tot slot waren drie bedrijven uit de Brainport genomineerd voor de Wim van der Leegte Award.  Stuk voor stuk ondernemingen die de kernwaarden van de Brainport Regio (visionair ondernemerschap, innovatie, groei, duurzaamheid en maatschappelijke impact) vertegenwoordigen. Maar ook met ondernemers aan het roer die open staan voor samenwerking. Met oog voor  de omgeving waar ze gevestigd zijn en gebruikmakend van het netwerk waar ze onderdeel van uitmaken. In de Brainport Regio doen we het samen.

Lastige keuze door veelzijdigheid genomineerden

Een boodschap waarmee de leden van het comité van aanbeveling, onder leiding van oud ASML-topman Peter Wennink, de jury’s en onderzoekscommissies  van de BOP de regio in hebben gestuurd om voor elke Award de juiste kandidaten te selecteren. Een tour de force die er zeker toe heeft geleid dat ‘de parels in de regio’ werden gevonden. Zo gingen uiteindelijk FonoTech, TracXon en Senergetic, middels een pitch, de strijd met elkaar aan waarbij de aanwezigen in de zaal mochten bepalen wie winnaar werd van  de ASML Young Maker Award.

VHE, The Schippers Group en Wim Peters Kwekerijen waren vooraf door een onafhankelijke jury geselecteerd voor de Wim van der Leegte Award. Aan de jury, onder leiding van Tiny Sanders, de lastige opgave om na de drie presentaties in de vorm van een introductiefilmpje en een pitch de winnaar van deze prestigieuze prijs bekend te maken.  Niet in de laatste plaats omdat alle drie de genomineerden aantoonden over het Brainport-DNA te beschikken, maar ook lieten zien hoe veelzijdig de Brainport is waar het gaat om innovatieve bedrijven en hun ondernemerskracht.

And the winners are…

Maar zoals bij elke verkiezing kan er in elke categorie maar één de prijs winnen. De Rabobank Inspiration Award werd al door een voorselectie toegekend aan de Stichting Anders Eindhoven. De stichting helpt, met steun van de aangesloten ondernemers, mensen met een hulpvraag die dat door omstandigheden zelf niet kunnen oplossen.  De ondersteuning is in natura en niet in geld. Waardoor ondernemers met de producten en diensten eigen bedrijf de oplossing kunnen aandragen. Zoals Driessen Autogroep die mobiliteitsoplossingen ter beschikking stelt als mensen daar behoefte aan hebben. Maar bijvoorbeeld ook verfgroothandel Hussan die materiaal levert om woonruimten een frisse look te geven. Voorbeelden van bedrijven die goed doen volgen. Want op de avond melden maar liefst 65 bedrijven zich als eerste aan om Stichting Anders te gaan ondersteunen. Kortom, de stichting Anders was in dubbel opzicht een winnaar.

TracXon

Maar ook TracXon mocht zich winnaar noemen. TracXon zet namelijk met hun innovatie een grote stap richting duurzame elektronica. Koper, soldeer en chemicaliën op een harde ondergrond maken plaats voor recyclebare componenten die met speciale geleidende inkten op flexibele folie worden geprint. De voordelen van geprinte elektronica zijn legio. Nagenoeg alle gebruikte folie, inkt en pasta zijn aan het einde van de levensduur te recyclen. Dat scheelt op wereldschaal onvoorstelbaar veel afval vergeleken met het traditionele productieproces. Niet langer een onbuigzame ondergrond, maar lichtgewicht, dun en flexibel materiaal dat in elke vorm is te produceren. Door het printen van alleen het benodigde materiaal is er ook geen verspilling van grondstoffen. De productie is verder energiezuinig en kent weinig CO2-voetafdruk. Kortom, een bedrijf en proces met toekomst, gericht op een duurzame toekomst voor onze planeet.

The Schippers Group wint Wim van de Leegte Award

Een betere wereld is ook een belangrijke drijfveer voor The Schippers Group. Winnaar van de eerste Wim van de Leegte Award. Het familiebedrijf met het hoofdkantoor in  Hapert heeft zich als doel gesteld om Antimicrobiële resistentie (AMR) een halt toe te roepen. Door gebruik van antibiotica in de voedselketen en in het bijzonder de veestapels worden we meer en meer resistent voor antibiotica met alle gevolgen voor de wereldgezondheid van dien. Zonder systematische verandering zullen in 2050 wereldwijd 10 miljoen mensen sterven aan de gevolgen van AMR. Dat er echter een oplossing is, laat The Schippers Group zien. Door een uitgekiend en digitaal ondersteund programma helpt Schippers haar klanten om de hygiëne in en om de stallen te verbeteren. Daardoor worden dieren minder snel of niet ziek en is dus minder antibiotica nodig. Goed voor mens en dier. Inmiddels is de Nederlandse en Belgische veehouderij er in geslaagd  om antibioticagebruik met 70% terug te dringen. De ambitie van Schippers is om dit nog verder terug te brengen, maar ook om wereldwijd deze slag te gaan maken. Oftewel: let’s beat AMR with Hycare.

Deel dit bericht!