Samen op zoek naar oplossingen voor gemeenschappelijke behoeften

“Mijn vader begon in 1971 in Deurne met Vescom; 45 jaar later staat hier een wereldwijd opererende onderneming met een wijd vertakt netwerk van distributeurs en eigen verkoopkantoren – slechts 7% van ons werk voeren we uit voor Nederlandse projecten. Vescom ontwikkelt wandbekleding, meubelbekleding en gordijnstoffen voor de projectmarkt. Architecten benaderen ons voor onder meer ziekenhuizen, hotels, kantoren en high-end retail. Het beeld is belangrijk, geeft sfeer aan een gebouw. Daar leveren onze collecties een bijdrage aan. Zelf kwam ik in 1996 in de zaak. In Deurne werken ongeveer honderd medewerkers uit onze regio. Efficiënt werken, de goede mensen op de juiste plaats: dat tekent onze organisatie.

Wens van de klant voorspellen
Business Intelligence, dáár ligt een uitdaging voor ons. Iedereen kent de voorbeelden wel: in een zoekmachine kijk je voor een bepaald boek, en vervolgens zie je het boek nog weken terugkomen in zoekresultaten en binnen sociale media. Je boekt een hotel en vervolgens komt die website met een perfect passend en niet te weerstaan aanbod: upselling en cross-selling is in veel organisaties het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Ze kunnen op basis van verzamelde informatie voorspellen wat ik als klant wil; in de nieuwsbrieven van Albert Heijn staan producten die ik regelmatig afreken met mijn klantenkaart. Organisaties als bol.com, Coolblue, KLM en Booking.com: die snappen het. Nu wij nog. Nu is het aan ons om de levens van architecten te vergemakkelijken.

We beschikken al over veel data, we weten alles van onze klanten. Hoe kunnen we informatie koppelen op een relevante manier? Iedere dag gaan er achthonderd stalen de deur uit, allemaal leads. Hoe kunnen we relevant en waardevol zijn op het juiste moment, bij de juiste persoon? Op dit moment doen we nog veel op de oude manier. Van een vertegenwoordiger horen we toevallig dat iemand stalen heeft bekeken. Wij kunnen er dan op anticiperen. We zijn te afhankelijk; het proces moet betrouwbaar zijn, efficiënter, veiliger, sneller, goedkoper. Effect en impact kunnen we relatief makkelijk vergroten, dat geloof ik echt. Maar hoe? En hoe krijg ik in eerste instantie onze hele organisatie mee? Dat zijn vragen die op dit moment wachten op antwoorden.

Elkaar opzoeken
Het is lastig om Business Intelligence te integreren in een traditionele wereld, en bedrijven waarop ik doel hebben we veel in deze regio. Data koppelen en beter inzetten, zowel in de B2B- als in de B2C-wereld. Tijdens onze zoektocht hebben we het probleem al op tafel gelegd bij ICT-dienstverlener e-Quest. Zij zitten ook in de oriëntatiefase van Business Intelligence, hebben nieuwe analisten en app-bouwers in dienst. Elkaar opzoeken is essentieel, want wij kunnen dit echt niet alleen. Voor ons is dit een compleet nieuwe wereld; we doen dit erbij. Of je nou een groot bedrijf hebt of een klein, informatie slim inzetten is kansrijk. Het is dan fijn als je dan de koppen bij elkaar kunt steken. Je hebt dan meer denkkracht en je kunt samen investeren in innovatie.

Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam
Het Innovatiehuis de Peel is interessant voor dit soort vraagstukken. Ze bundelen behoeften. Welke vragen zijn er? Welke oplossing kan onze Brainport-regio bieden? Soms vinden we elkaar al, maar je moet het toeval reduceren. Gericht en slim vragen neerleggen en komen tot antwoorden. Dankzij het netwerk loop je als ondernemer soms ook tegen dingen aan die je nog niet kende, maar die wel interessant kunnen zijn. Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam, noem ik dat. Dat proces kan het Innovatiehuis de Peel versterken. Bij het thema Business Intelligence enkele bedrijven bij elkaar zetten, de TU erbij, wat whizzkids… En vervolgens allemaal meeliften op het succes.”

Philippe van Esch
Vescom

Deel dit bericht!
Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief om nieuws, inzichten of ideeën te ontvangen.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.