Wim Peters Kwekerijen genomineerd voor Brainport Ondernemers Prijs

‘Is dit spam?’ Dat was de eerste reactie van Wim Peters toen hij een mail ontving over zijn nominatie voor de Wim van der Leegte Award. Dit was zeker geen nepbericht. Zijn tomatenkwekerij uit Someren is met recht genomineerd voor deze Brainport Ondernemers Prijs. Het bedrijf groeit, bloeit én geeft terug. Wij spraken Wim en zijn dochter Lisa over hun vooruitstrevende familiebedrijf vol duurzaamheidsambities.

De ‘Wim van der Leegte Award’ wordt op 30 mei 2024 uitgereikt aan een onderneming die de nadruk legt op innovatie, groei, duurzaamheid en maatschappelijke impact. Een van de genomineerden is Wim Peters Kwekerijen. Een glastuinbouwbedrijf dat tomaten teelt, verpakt en verkoopt op ruim 31 hectare in Someren. Maar daar blijft het niet bij. Wim Peters, algemeen directeur, legt uit ‘Als je het hebt over innovatie, dan zijn wij in 2013 als koploper in de glastuinbouw begonnen met LED-belichten, de meest duurzame vorm van belichting. Hiermee produceren we jaarrond tomaten van hoge kwaliteit.’ Deze ontwikkeling staat niet stil. Lisa vult aan: ‘In onze proefkas experimenteren we nu met een full-LED oplossing. Dit najaar voegen we daar nog een ontvochtigingsinstallatie aan toe om warmte terug te winnen. Als die proef slaagt, dan kunnen we fossielvrij telen.’

Voedseleducatie, wormenhotel en verspillingsmarkt

De familie vindt het ook belangrijk om terug te geven aan de gemeenschap. Lisa legt uit: ‘Ons bedrijf ligt tegen de dorpskern van Someren aan. Wij willen de burgers die ons het ondernemerschap hier gunnen, trots maken.’ Met het ‘Groene Vingers’ label draagt de kwekerij bij aan educatie over gezonde voeding. Wim vult aan: ‘Onze deuren staan regelmatig open voor schoolexcursies. Ook hebben we meerdere scholen een ‘wormenhotel’ gegeven. Zo maken kinderen kennis met compostering en leren ze dat groen afval eigenlijk geen afval is.’ Binnenkort vindt ook de tweede Verspillingsmarkt plaats. Lisa: ‘Kinderen maken van onze restproducten gerechten en verkopen deze op de markt. Het geld gaat naar een zelfgekozen goed doel. De eerste editie was een groot succes. Aan de tweede markt doen nóg meer scholen mee en ook andere voedselproducenten uit de regio dragen aan deze editie bij met hun eigen reststromen aan groenten en fruit.’

The Future of Tradition

Innovatie, duurzaamheid en goed zijn voor mens en natuur zijn voor Wim Peters geen marketingkreten. ‘Wij hebben een programma ontwikkeld: ‘The Future of Tradition’, met vijf pijlers: energie & milieu, water, biodiversiteit, reststromen en de gemeenschap.’ De pijlers vormen het DNA van het bedrijf. Dat dit gevoeld wordt in alle lagen, bleek tijdens de medewerkersavond waar de duurzaamheidsvisie werd gepresenteerd. Een onderhoudsmedewerker kwam naar Wim toe en liet trots een filmpje zien van zijn uilenkast. Wim: ‘Hij was zo enthousiast over onze duurzaamheidsambities, dat hij nu kartrekker is voor het thema biodiversiteit. Lisa: ‘Iedereen mag met ons meedenken over onze toekomst. Een sociaal familiebedrijf, dat is wat we zijn en willen blijven. The Future of Tradition is een smaakvolle toekomst.’

Trots op nominatie

Op donderdag 30 mei maakt de jury bekend wie de winnaars zijn van de Brainport Ondernemers Prijzen. Hoe schat Wim zijn kansen in? ‘Dat is appels met peren vergelijken, dus dat kan ik niet inschatten als tomatenkweker. Ik ben vooral heel erg trots. Op onze nominatie, maar vooral op ons team van aanjagers en collega’s waarmee we samen ons familiebedrijf blijven vernieuwen.’

Op de foto: Maurice Langeslag, Nick Greijmans, Tom Peters, Lisa Peters, Wim Peters, Nikki Peters en Wilbert van Bussel

Deel dit bericht!