Landgoed Kraneven ontdekt producten uit het Land van de Peel voor restaurant

Kwaliteit boven kwantiteit en dichtbij de natuur. Dat is niet alleen de slogan van Landgoed Kraneven, het is ook de filosofie van het bijbehorende restaurant De Hoge Loo. Lekkere, duurzame streekproducten mogen dan ook niet ontbreken op de menukaart. Tijdens de bijeenkomst die speciaal voor restaurants was georganiseerd vanuit het label ‘Product van het Land van de Peel’ ontdekten bedrijfsleider Emma Henselmans en chef Mike Kersten nieuwe lokale lekkernijen die een dag later al in het nieuwe impressiemenu werden opgenomen. De bijeenkomst vond toepasselijk plaats bij de ambassadeur van het label; Jermain de Rozario in Helmond.

Volgende maand bestaat Landgoed Kraneven in Ommel 53 jaar. Emma vertelt: ‘Mijn opa Jos begon hier een traditioneel recreatiepark waar kampeerders en vakantiegangers genoten van de rust en de natuur.’ Haar ouders namen het bedrijf begin jaren ’90 over en richtten zich meer op de verkoop en verhuur van boshuisjes en blokhutten. Inmiddels is ook de derde generatie, Emma en broer Luuk, actief in het familiebedrijf.

Het landgoed

Naast recreatie houdt de familie zich ook bezig met landschapsontwikkeling en akkerbouw op het landgoed. ‘We hebben een wandelpad aangelegd door het bos en over de landerijen. Met wilde bloemenstroken, solitaire bomen, een moestuin en weidevelden om de diversiteit van flora en fauna te stimuleren. Op de akkers verbouwen we maïs, zomertarwe en andere gewassen, allemaal zoveel mogelijk biologisch.’ De grazende Schotse Hooglanders maken het plaatje compleet en dragen bij aan het mooie uitzicht over het landgoed.

Restaurant De Hoge Loo

Het restaurant is de derde pijler van het landgoed. De bouw hiervan begon in 2019. Via via hoorde Mike Kersten van de plannen. Mike is een jonge chef vol ambitie. Hij deed onder andere zijn ervaring op bij DaVinci * in Maasbracht en De Lindehof ** in Nuenen.  ‘In plaats van te bellen of te mailen, liep ik gewoon even bij de familie binnen.’ Er was direct een klik. Met enige vertraging, mede door de coronacrisis, werden in 2021 de restaurantdeuren officieel geopend. Mike leidt de keuken, stuurt het personeel aan, doet de inkoop en bepaalt de menu’s. ‘Natuurlijk word ik hierin bijgestaan door Emma en de familie’, benadrukt hij.

Duurzame producten op de kaart

Na een bewogen begin, waarin het soms moeilijk was om personeel te vinden, draait het restaurant inmiddels naar tevredenheid. Maar Mike wil zich altijd blijven ontwikkelen. ‘Duurzaamheid is voor mij heel belangrijk. Ik vind het mooi om producten dichtbij huis in te kopen of uit onze moestuin te halen, en daarmee een eerlijk product te serveren aan onze gasten. In plaats van bedreigde tonijn uit de overbeviste zeeën van Japan, haal ik bijvoorbeeld in Zeeland mijn gekweekte yellowtail kingfish. Een verantwoord en duurzaam alternatief met een verhaal.’

Nieuwe leveranciers ontdekken

Tijdens een symposium over toerisme in Asten kwam Emma in contact met Jolijn Brouwers. Zij nodigde haar uit voor de Product van het Land van de Peel bijeenkomst voor restauranthouders. Emma vertelt: ‘Mike en ik zijn allebei bezige bijtjes, dan schieten netwerkbijeenkomsten er soms bij in. Terwijl deze toch veel opleveren!’ Mike beaamt dat: ‘Ik werkte al met de paling van Rijpelaal en straks komen de lokale asperges en aardbeien er weer aan. Je denkt dat je de regio goed kent, maar tijdens de bijeenkomst ontdekte ik nieuwe leveranciers. Zo ging ik de dag erna op bezoek bij Oesterzwammenkwekerij van Lieshout uit Liessel.

Samen streekproducten op de kaart zetten

Ook de marketingondersteuning is voor Emma erg welkom. ‘Ons restaurant krijgt mooie reviews, klanten waarderen dat we voor kwaliteit gaan in plaats van kwantiteit. Toch is het soms lastig om de gast in ons restaurant in het buitengebied te krijgen, vooral buiten de weekenden.’ Land van de Peel en Innovatiehuis de Peel verkennen samen met de restaurants en producenten hoe ze partijen met elkaar kunnen verbinden en promoten. Mochten er producenten zijn die dit artikel lezen en een mooi streekproduct aanbieden, dan horen Emma en Mike het heel graag. ‘Laten we samen de producten uit het Land van de Peel op de kaart zetten!’

Deel dit bericht!