Gemak, geld en goed doen! Fontys-studenten onderzochten hoe Haval consumenten kan verleiden om circulaire ijsbakjes te gebruiken  

Haval uit Gemert wil eenmalige voedselverpakkingen vervangen door circulaire alternatieven. Maar hoe maak je zo’n duurzame transitie? Niet alleen als bedrijf, maar vooral: hoe verander je het gedrag van consumenten? Dat is de uitdaging die een wisselend team van multidisciplinaire studenten bestuderen in het Fontys Living Lab – CoLLidE, Circulaire Transitie. We blikken terug op hun verrassende bevindingen van de afgelopen twee jaar!

 In het Living Lab werken verschillende studenten samen aan complexe vraagstukken uit de praktijk. Voedselverpakkingfabrikant Haval vroeg hen om hulp bij de marktintroductie van Circulware; een lijn van herbruikbare, recyclebare voedselverpakkingen. De eerste groep studenten onderzocht of hun medestudenten bereid waren om een herbruikbare koffiebeker te gebruiken op school. Dat wilden ze wel, mits het geen extra moeite kost. Afstudeerder Toegepaste Psychologie Kevin adviseerde vervolgens: ‘Door goed te communiceren over de duurzaamheidsvoordelen, krijgen consumenten het gevoel ‘goed bezig te zijn’. Wanneer duurzaam gedrag de norm wordt, heeft dat weer effect op andere gedragsvormen. Het is dus belangrijk om te laten zien dat ‘iedereen wat doet’ en wat de positieve effecten voor het milieu zijn.’

Consumenten bewust maken en stimuleren

Na deze interne analyse volgde een externe pilot in de kantine van opdrachtgever Haval. Hier leerden een volgende groep studenten dat een goede uitleg over waarom je herbruikbare bekers moet gebruiken cruciaal is. Net als het stimuleren tot hergebruik. Ook gemak is binnen het recyclingsproces een belangrijke factor, denk hierbij aan inleverstations. Hierna volgden pilots bij twee ijssalons in Gemert en Eersel om de randvoorwaarden voor het retourneren te bepalen én te stimuleren.

Pilot in de praktijk

Uit de pilots met CirculCups, herbruikbare ijsbakjes, bleek dat hygiëne de belangrijkste kwaliteitseis voor gebruikers van herbruikbare bekers is. Daarnaast spelen prijs en de afstand tot de inleverlocatie een belangrijke rol. In deze pilot zat er 20 cent statiegeld op de ijscups. Klanten waren over het algemeen positief over het initiatief, maar vonden het losse contante statiegeld onhandig. Vooral op drukke momenten in de ijssalons bleek het retourneren lastiger en moesten klanten langer wachten.

Makkelijk en intuïtief retourneren

Tot slot voerden studenten van het Maastricht Sustainability Institute (MSI) een ‘sustainability assessment’ uit. Centraal hierbij staat gedragsverandering bij klanten en eindgebruikers. De adviezen sluiten aan bij dat van Kevin. Retourneren moet vooral gemakkelijk en intuïtief zijn. Met collect-points op plekken waar gebruikers toch al komen. Aanvullend kunnen er incentives gebruikt worden, bijvoorbeeld korting of statiegeld. De betrokken bedrijfskundestudenten benadrukken dat dit geen extra tijd of moeite mag kosten, zoals de eerdere pilots van het Living Lab leerden. Met al deze resultaten en adviezen gaat Haval de komende periode aan de slag om Circulware verder in de markt te zetten.

Stel jij vraag aan het Fontys Living Lab

Ben jij ondernemer en werk je aan een circulaire innovatie? Loop je hierbij tegen uitdagingen aan?  Stel dan jouw onderzoeksvraag aan het Fontys Living Lab. – Transitie naar een netto positieve regio. Neem contact op met Eva Nijeboer voor meer informatie.

Deel dit bericht!