Waar kan je de lekkerste streekproducten kopen? Regiomarkteer Jolijn wijst consumenten de weg in het Land van de Peel

Vorig jaar kwam regiomarketeer Jolijn Brouwers samen met een groep agrarisch ondernemers uit de Peel. Deze boeren wilden samen de marketing van hun streekproducten oppakken en hun zichtbaarheid vergroten. Dat gaat nu gebeuren met het label ‘Product uit het Land van de Peel’. Handig voor consumenten, maar ook voor Jolijn zelf!

‘Boeren zijn goed in boeren, promotie is een ander vak’, legt Jolijn uit. ‘Veel agrarisch ondernemers hebben bijzondere producten, maar niet iedereen kan zichzelf goed verkopen. Wij gaan hen daarbij helpen.’ Het label ‘Product uit het Land van de Peel’ zet boeren en streekproducten in de spotlight.

Promotiepakket: website, media en bord voor de deur

Hoe? De lekkernijen worden voorzien van een sticker met het speciaal ontworpen logo. Op het erf komt een bord of bankje zodat passanten weten dat zij hier lokale producten kunnen kopen. Ook online en in de media gaat Jolijn met de deelnemers aan de slag. ‘Op onze website krijgt iedere boer een eigen webpagina. Daarnaast gaan we campagnes draaien. Met advertenties op social media en artikelen in Groot Peelland.

Groenten, honing, jam en kaas uit de Peel

Zelf eet Jolijn zo lokaal mogelijk. ‘Ik heb een eigen moestuin. Daarnaast koop ik de meeste groenten, honing en jam in de buurt. Voor kaas ga ik altijd naar ‘t Kranenbroeks Kaasboerderijke in Brandevoort. Zelf weet ik soms ook niet goed weet waar ik nu het beste een lokaal product kan halen. Ik durf niet zomaar het terrein op te lopen van een boerderij. Meer zichtbaarheid met een bord of een bankje op het erf, zou voor mij dus ook handig zijn.’

Boerencultuur van de Peel behouden

Door haar werk hoort Jolijn veel verhalen van boeren. ‘De kwaliteit en liefde die boeren in hun producten stoppen, willen we overbrengen met dit label. En waar ik zelf ook niet bij stil stond: door lokaal te kopen is er geen kwaliteitsverlies door vervoer.’ De boeren vormen ook een belangrijk onderdeel van de cultuur van de Peel. ‘Dat moeten we behouden’, benadrukt Jolijn. ‘Als regiomarketeer wil ik ons bijzonder Peellandschap behouden en daar zelf in investeren met dit label.’

Deze boeren doen al mee

Op dit moment hebben 15 boeren zich aangemeld voor het nieuwe label. Onder andere Van der Putten Asperges en Aardbeien, Melktap De Leegvelder en Oesterzwammenkwekerij van Lieshout doen mee. ‘Ons doel is om 25 enthousiaste agrarische ondernemers samen te brengen en ons zaadje te planten. Liza Simons, projectleider Agro bij Innovatiehuis de Peel, gaat de boeren coachen om hun mooie boerderij aan consumenten te tonen en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Maar we beginnen met ons label. Want er komt heel veel lekkers uit de Peel en dat willen we iedereen laten weten!’

Doe mee!

Ben jij een agrarisch ondernemer, horecaondernemer of eigenaar van een streekwinkel? Zet samen met ons de producten uit Het Land van de Peel op de kaart! Vul je contactgegevens hier in en dan houden wij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Aanmelden kan tot 1 november 2022.

 

 

 

Deel dit bericht!
Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief om nieuws, inzichten of ideeën te ontvangen.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.